2nd Life: HKI

Kampanja, käynnistynyt 2015

Helsingissä

Useita pieniä pelejä arkisin ja viikonloppuisin, n. kerran kuussa

n. 20 pelaajaa

”Ei me mitään puhtoisia kullanmuruja oltu. Kaukana siitä. En tajua miten ne nutalla jaksoi meitä. Mutta kai ne oli tyytyväisiä joka illasta joka me mieluummin vietettiin siellä kuin kadulla. Ainakin meidän ohjaaja Sauli oli aina tyytyväinen kun ne hurjimmatkin tuli paikalle. Nutalla ei saanut tapella, ei kiroilla, eikä käyttää aineita. Silti aina oli joku joka rikkoi sääntöjä, mutta muut pisti sen kuriin sitten. Nuta oli pyhä paikka. Se oli meille monille mesta, jossa ei tarvinnut pelätä huutoa tai riitoja, että ventovieraat tunkee omalle alueelle tai että jäisi nälkäiseksi. Että jäisi yksin.

Nyt 15 vuotta myöhemmin maailma on muuttunut. Me ollaan kaikki aikuisia. Osa on saanut otteen elämästään, osa on jäänyt jumiin eikä edes tajua sitä itse. Nyt 15 vuotta myöhemmin Facebookissa alkaa kiertää muistokirjoitus Sauli Väänäsestä, Itä-Helsingin nutan ohjaajasta joka puukotettiin kuoliaaksi Itiksessä.

 Nyt 15 vuotta myöhemmin nutan jengi kohtaa ensimmäistä kertaa, ja näkee toisensa muuttuneen maailman silmin. Kaikki ne menneisyyden virheet ja rikokset, draamat ja ongelmat. Maailma on muuttunut, mutta ollaanko me lopulta muututtu lainkaan?”

Vanhan nutaohjaajan kuoleman myötä yhteen palanneet kaverukset päätyvät pitkästä aikaa viettämään aikaa yhdessä. Uusien aikuisten ongelmien lisäksi taustalla muhii paljon nuoruudesta jääneitä kaunoja ja salaisuuksia, joista ei vieläkään olla täysin valmiita keskustelemaan.

12516232_10153926140377649_642915827_n

Saulin muistotilaisuudessa allekirjoitettu kortti. (Janina K.)

Kampanjan alussa hahmot olivat pelkkiä konsepteja, yksi kirjain nimenä ja lyhytkuvauksena se, mitä hahmo oli nuoruudessaan. Ilmoittautuessaan pelaajat kuvailivat millaista hahmoa haluaisivat pelata: mitä teemoja menneisyydessä ja nykyisyydessä. Tämän pohjalta pelaajat jaettiin hahmoihinsa, ja nämä saivat lukeakseen konseptien salaiset kuvaukset nykyhetkestä. Tuolta menneisyyden ja nykyisyyden lyhyeltä pohjalta lähdettiin rakentamaan menneisyyden draamaa ja suhteita, sekä hahmon tulevaisuutta pelaajien ja pelinjohdon kanssa.

2nd Life on alunperin Turussa aloitettu konsepti arkipelaamiseen, jossa pelaajat voivat pelata juuri niin paljon ja usein/harvoin kuin haluavat. Tarkoitus ei ole kyetä pääsemään kaikkiin peleihin, vaikka pelipäiviä pyritäänkin päättämään sen perusteella miten se mahdollisimman monelle sopii, suosien niitä jotka eivät ole viimeksi päässeet. Se pyrkii olemaan kevyttä pelaamista arjen ohessa, ja ryhmässä on oma ”Facebook” jossa voi kommunikoida arkisempia asioita pelien välillä halutessaan.

Peli luottaa paljon ”play-to-lose”-mentaliteettiin, eli pelaajat eivät panttaa salaisuuksiaan vaan hahmot paljastavat ja lipsauttavat asioita vahingossa, humalassa tai tahallaan väärille henkilöille. Mukaan on myös ajan kanssa tullut uusia pelaajia ja hahmoja, ja alussa aloittaneita on jättäytynyt pois. Tällä hetkellä kaveriporukka kokoontuu säännöllisen epäsäännöllisesti, viettää yhdessä syntymäpäiviä ja tupareita, vaihtaa kuulumisia ja luonnollisesti sotkeutuu kaikkeen mihin ei pitäisi. Ongelmat vaihtelevat vuokran maksamisesta jengiriitoihin ja väkivaltaisiin ihmissuhteisiin. Oikean maailman ongelmat ovat siis vahvasti pelimaailmassa läsnä ja pelissä niitä pystyy tutkimaan hahmon kautta turvallisesti.

-Janina

12509601_10153784085697649_2048412068549225537_n

Pikkujoulut (Janina K.)

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s