27.2.2016

Pelin kesto 4 tuntia

Taivassalo

10 pelaajaa

PJ: Janina Kahela, Kalle Liljeström

http://pimeys.weebly.com/

Kuvittele maailma, jossa aurinko ei enää nousisi. Ikuinen yö peittäisi maailman, sää alkaa viilentyä ja pattereista valoihin tulee kovinta valuuttaa. Sähköt toimivat yhä ja alkupaniikin jälkeen paria päivää myöhemmin maailma jatkaa radallaan, tosin pimeydessä. Sähkö ja internet toimivat, miksi siis syytä huoleen? Ja sitten, vain viikkoa myöhemmin varjot alkavat liikkua. Kolme viikkoa pimeyden alettua on juhannus, maassa on lunta ja maaseutua aletaan evakuoida kaupungin valoihin. Kukaan ei tarkalleen enää tiedä mitä pimeässä on, ja mitä se haluaa. Vain, että se tuo mukanaan kuolemaa.

Kun auto pettää tien päälle kesken evakuoinnin, päätetään läheiseltä mökiltä hakea korjausvälineet ja ehkä hieman suojaa hetkellisesti pimeydeltä. Näistä lähtöasetelmista alkaa kymmenen taivassalolaisen iltapäivä.

 

12804616_10153874623412649_9107401913468415104_n

(Janina K.)

Yö on kirjoitettu peliksi, jossa pelaajan mielikuvitusta käytetään hyväksi. Usein pelottavinta ei olekaan se mörkö suoraan kasvojen edessä, vaan tieto siitä, että jossain, minä hetkenä hyvänsä, saattaa jokin liikahtaa pimeydessä. Pelissä pyrittiin välttämään yllättäviä PÖÖ!-tilanteita, ja sen sijaan keskityttiin jännityksen luomiseen sillä mitä ei voinut nähdä. Pelaajien peli koostui tiivistetysti vieraan pelipaikan tutkimisesta ja pimeässä liikkumisesta öljylamppujen avulla, sekä ryhmää koskevien suurten päätösten tekemisestä.

Pääpaino ei ollut sosiaalisella draamalla, vaikka sitä oli jonkin verran hahmoihin kirjoitettukin. Hahmot olivat lyhyitä ja tiivistettyjä, koostuen pitkälti osuuksista: ”Missä olin kun pimeys alkoi”, ”Miten ja missä näin kun varjo ensimmäisen kerran liikkui” sekä ”Kolme henkilöä ryhmässä jotka ovat jotenkin tärkeitä minulle”. Pelin kannalta merkittävää ei ollut muinainen lapsuus ja käydyt koulut, vaan hahmoissa oli kirjoitettuna vain itse pelin kannalta merkittävät asiat. Olennaisinta oli kuitenkin alusta alkaen se, että hahmot olivat ns. 100% onnellisen lopun kannalta kaikki tarvittavia. Jokaisella hahmolla oli oma kyky tai tieto, joka teki heistä tärkeän pelin kannalta. Ensimmäisessä pelautuksessa kaikkia kykyjä ei täysin päästy hyödyntämään, mutta näitä on seuraavaa pelautusta varten kehitetty eteenpäin.

Hahmot myös jaettiin täysin sen perusteella, mitä pelaaja on ilmoittautuessaan laittanut monivalintoihin. Jokaiselle hahmolle oli tehty oma taulukko asteikolla 1-5 mm. pimeän pelosta ja johtajuudesta, ja pelaajien valintojen yhteensopivuuden myötä näille valikoitui hahmo. Vaikuttimena oli myös toiveet esimerkiksi siitä, että pelaaja toivoi hahmoa joka ei olisi johtavassa asemassa. Pelaajan sukupuolella tai iällä ei ollut merkitystä hahmojaossa, ja ensimmäisessä pelautuksessa 18-vuotiaita hahmojakin pelasivat yli 30-vuotiaat.

Pelautuksessa pyrittiin siihen, että pelipaikka olisi pelaajille vieras, eikä heillä olisi tietoa montako NPC:tä pelissä on, tai keitä nämä ovat. Näin pimeys säilyi tuntemattomana ja jännittävänä.

Seuraava pelautus on 10.12.2016 Taivassalossa, ja ilmoittautuminen on avoinna. Peliä ei suositella täysin pimeää pelkäämättömille, saati niille, jotka eivät kestä pimeää lainkaan. Myös NPC:ksi saa ilmoittautua.

Janina, Yön pelinjohtaja

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s